Interview Leerkracht Melanie
“Je wordt hier uitgedaagd en dan gaan we er samen alles uit halen”
Groep 8-leerkracht Melanie is zeven jaar geleden als leerkracht begonnen bij SBO De Kring en nooit meer weggegaan. Waarom heeft ze gekozen voor het SBO en hoe ervaart ze haar tijdperk op De Kring?
De startschool van Melanie (28) is na zeven jaar nog steeds haar werkplek. Het voornemen om om de vijf jaar van school te wisselen belandde al snel in de prullenbak. “Ik kan me hier zo goed ontwikkelen en elke dag is anders. Het mooie van speciaal basis onderwijs vind ik dat wij als team op zoek gaan naar de best mogelijke manier om te leren voor ieder kind. Omdat het leren niet vanzelf gaat, hebben de leerlingen je hier meer nodig dan op een reguliere basisschool. Wij bieden een veilige omgeving waarin zij zich op hun gemak voelen.”
Ook is op SBO De Kring de sociaal-emotionele ontwikkeling erg belangrijk. “Met de Kanjertraining leren ze bijvoorbeeld hoe ze vrienden moeten maken.” Daarnaast vindt Melanie het leuk dat SBO De Kring een kleine school is waar alle leerkrachten en alle leerlingen elkaar kennen.
Schoolreisjes en bezoeken middelbare scholen
Melanie staat haar hele carrière al voor groep 8, los van een uitstapje naar groep 6/7. Ze vindt het veruit de leukste groep om les aan te geven. “We trekken er vaak op uit met groep 8. We doen leuke schooluitjes en bezoeken middelbare scholen. Die aankomende periode na de basisschool vindt iedereen spannend, niet alleen onze kinderen en dat benoemen we dan ook.”
Voordat Melanie hier aan de slag ging, wist ze nog niet zo goed wat SBO inhield en vond het daarom in het begin best spannend. “Maar gelijk na mijn proefles was ik enthousiast. Een gezellige sfeer in het team met geduldige collega’s en een mix van rust en plezier tijdens de lessen. De werkwijze hier noem ik gestructureerd, maar mét ruimte voor ideeën.” Melanie vindt het mooi om te zien dat dit team met elkaar wil blijven leren en groeien. “De leerkrachten zijn ook zo op elkaar ingespeeld dat we elkaar makkelijk kunnen vervangen. Als ik ziek ben, laat ik mijn klas met een gerust hart achter bij mijn collega.”
Alles bespreekbaar
Volgens Melanie is hier op school een goede voorbereiding belangrijk bij het lesgeven. “Hoe wil ik deze kennis overbrengen? Consequent, oprecht en met plezier. Dat plezier komt tot uiting in bijvoorbeeld flauwe grappen maken. Doordat we zo met elkaar omgaan, is de sfeer ook zo dat alles bespreekbaar is.”
SBO De Kring helpt op verschillende manieren kinderen en ouders. Melanie vertelt over een leerling die momenteel rouwtherapie bij ons op school volgt. “Ook doen we huisbezoeken. Die zijn niet verplicht. Het doel van die gesprekken is om elkaar beter te leren kennen. Gezellig kletsen dus. Zo worden leerkrachten meer toenaderbaar voor ouders. Zij weten wat ik doe en krijgen een gezicht bij juf Melanie. Ook leer ik de kinderen beter kennen. Als de kinderkamer vol met treinen staat, praat ik daar wat vaker over met de leerlingen op school.”
Lat ligt hoog
En wat drijft Melanie als leerkracht? “Als ik zie dat leerlingen zich ontwikkelen op zowel sociaal-emotioneel als didactisch. Het is bijvoorbeeld mooi om te zien dat een verlegen jongetje op een gegeven moment een spannend verhaal vertelt uit zichzelf.” En ook alle grappige momenten die ze meemaakt met de kinderen maakt haar werk leuk. “Zo was er laatst nog een leerling die bij hooikoorts dacht dat iemand dan bang was voor gras.” Het is volgens Melanie hard werken, maar “vooral een hele eer om een bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van een kind. Ik had vroeger een meester die ons vaak meenam naar de polder om dieren en planten te ontdekken. Dat soort uitstapjes zijn onvergetelijk. Wij gaan er daarom ook vaak op uit: van een bezoekje aan de kinderboerderij tot het meedoen aan cultuuractiviteiten. Maar ook naar grote evenementen zoals de Wereldhavendagen of langs de Kunsthal. Hun enthousaisme op zulke momenten werkt zo aanstekelijk.”
Op SBO De Kring ligt de lat hoog. “Wij leggen onze leerlingen niet in de watten. Het zou oneerlijk zijn om kinderen bij voorbaat niet uit te dagen; dan hebben ze de kans niet gekregen.” Bovendien ziet de juf in een groep van maximaal 16 leerlingen veel. “Niet alleen dingen die niet mogen, maar ook dat meisje dat haar vinger niet durft op te steken bijvoorbeeld. Je wordt hier gezien. En je wordt hier uitgedaagd en dan gaan we er samen alles uit halen.”